Sabtu, 3 Oktober 2009

Al-ZAWQ DAN KEPENTINGANNYA DALAM DAKWAH 1

Penulis: Marzuki Bin Sepiaail
Student Jabatan Dakwah dan Kepimpinan
Pensyarah: Dr Sulaiman Ibrahim dan Dr Nuruldeen Al-Shalah
DEFINISI DAN KONSEP DAKWAH

Menurut Al-Ghazali, Az-Zawq adalah sebagai alat untuk memperolehi hakikat-hakikat. Bahkan al-Ghazali mengistilahkan az-Zawq sebagai al-ruh al-qudsi an-nabawi . beliau juga menyamakan az-zawq dengan al-wijdan yang mengandungi arti rasa atau perasaan hati, dimana al-ghazali menempatkannya pada tingkat yang sangat mulia dan tinggi bagi manusia. Dalam konteks dakwah, melihat kepada maksud al-wijdan mungkin boleh diterjemahkan sebagai pendekatan yang harus di lakukan oleh pendakwah kepada madcunya dengan method dan cara yang paling berhikmah, sesuai dengan maksud Firman Allah S.W.T;

وَجدِلْهُمْ بِالَّتِيْ هِيَ أَحْسَن


Maksudnya: dan berbincanglah dengan cara yang paling sesuai



Perkataan ‘dakwah’ berasal daripada bahasa arab yang mempunyai beberapa pengertian. Antara pengertian dakwah yang paling menonjol ialah meminta tolong, beribadat, memandu, menjemput, mengajak, memanggil, menyeru dan melaung. Mengikut peristilahan ahli dakwah, perkataan tersebut atau yang asalnya dakwah Islamiah mempunyai maknanya yang tersendiri.
Muhammad al-Ghazali menjelaskan maksud dakwah sebagai satu program (barnamij) yang lengkap, yang kesemua peringkatnya mengandungi semua ilmu pengetahuan yang diperlukan oleh manusia bagi menjelaskan tujuan dan matlamat hidup dan bagi menyingkap petunjuk jalan yang menjadi petunjuk kepada mereka. Dr. Yusof al-Qardhawi pula memberi definisi dakwah sebagai

usaha membawa orang lain kepada agama islam, supaya mengikut petunjuk agama ini, melaksanakan segala ketetapanNya di muka bumi ini, mengkhususkan segala bentuk perhambaan diri, permohonan dan taat kepada Allah sahaja, melepaskan diri daripada segala kongkongan yang bukan dari Allah (taghut) yang terpaksa dipatuhi, memberi hak kepada yang ditentukan hak oleh Allah, menyeru kepada kebaikan dan menegah kemungkaran dan berjihad pada jalanNya.



Adam Abdullah al-Aluri pula menjelaskan bahawa dakwah ialah

memalingkan pandangan dan pemikiran manusia kepada dan pemikiran yang berdasarkan akidah, kerana dakwah merupakan satu seruan bagi menyelamatkan manusia daripada kesesatan yang hampir-hampir mereka terjerumus kedalamnya.


Daripada pengertian dakwah yang telah diperjelaskan oleh beberapa orang tokoh di atas, satu kesimpulan dapat dibuat iaitu dakwah ialah usaha yang di lakukan oleh seseorang atau kumpulan dengan pendekatan tertentu untuk membawa manusia kepada keredhaan Allah S.W.T.
Dalam al-Qur’an terdapat banyak ayat yang menerangkan pengertian dakwah yang dimaksudkan itu, antaranya adalah seperti berikut:


I. Surah an-nahl: 125

ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلحِكمَةِ وَٱلمَوۡعِظَةِ ٱلحَسَنَةِ‌ۖ وَجَـٰدِلهُم بِٱلَّتِى هِىَ أَحسَنُ‌ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ‌ۖ وَهُوَ أَعلَمُ بِٱلمُهتَدِينَ


Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk.


II. Surah al-Hajj:67

لِّكُلِّ أُمَّةٍ۬ جَعَلنَا مَنسَكًا هُمۡ نَاسُِكوهُ‌ۖ فَلَا يُنَـٰزِعُنَّكَ فِى ٱلأَمرِ‌ۚ وَٱدۡعُ إِلَىٰ رَبِّكَ‌ۖ إِنَّكَ لَعَلَىٰ هُدً۬ى مُّستَقِيمٍ

۬

Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus.


III. Surah Fussilat:33

وَمَنۡ أحسَنُ قَوۡلاً۬ مِّمَّن دَعَآ إِلَى ٱللَّهِ وَعَمِلَ صَـٰلِحًا وَقَالَ إِنَّنِى مِنَ ٱلمُسلِمِينَ



Maksudnya: Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!


IV. Surah ar-Ra’d:36

وَٱلَّذِينَ ءَاتَينَـٰهُمُ ٱلكِتَـٰبَ يَفرَحُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيكَ‌ۖ وَمِنَ ٱلأَحزَابِ مَن يُنكِرُ بَعضَهُ ۥ‌ۚ قُلۡ إِنَّمَآ أُمِرۡتُ أَنۡ أَعبُدَ ٱللَّهَ وَلَآ أُشرِكَ بِهِۦۤ‌ۚ إِلَيهِ أَدۡعُواْ وَإِلَيهِ مَـَٔابِ



Dan orang-orang yang Kami berikan Kitab, mereka bersukacita dengan apa yang Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) dan di antara beberapa kumpulan dari orang-orang itu ada yang mengingkari sebahagiannya. Katakanlah: Sesungguhnya aku hanya diperintahkan supaya menyembah Allah dan supaya aku tidak mempersekutukanNya dengan sesuatu yang lain: KepadaNyalah aku menyeru (manusia semuanya untuk menyembahNya), dan kepadaNyalah tempat kembaliku (dan kamu semuanya untuk menerima balasan).

Daripada pengenalan tentang dakwah ini difahami bahawa dakwah bukan semata-mata mengajak manusia ke jalan Allah tetapi mestilah disertakan tetapi ia mestilah disertakan dengan uslub dan tatacara yang baik bagi mempengaruhi orang yang diajak itu. Dakwah bukanlah bererti agama itu sendiri , tetapi usaha ke arah itu. Tegasnya, dakwah itu ialah usaha-usaha yang dirancang dengan baik bertujuan untuk membawa supaya mengetahui tujuan hidup bagi mencapai kebahagiaan di dunia dan di akhirat.

Model ideal dai’e yang dirujuk adalah berada pada diri individu bemama Muhammad bin Abdullah atau Nabi Muhamad SAW. Rasulullah memiliki akhlak dan peribadi yang tinggi dan mulia. Saidatina Aisyah pernah membuat rumusan bahawa Rasullah SAW adalah diibaratkan sebagai Al-Quran yang hidup atau berjalan. Di dalam konteks yang lain, disebutkan bahawa pengutusan Rasulullah SAW adalah sebagai pembawa khabar gembira kepada seluruh alam dan pada diri Baginda terdapat contoh dan ikutan yang terbaik (Uswatun Hasanah). Baginda adalah seorang manusia dan nabi serta rasul yang telah dilantik oleh Allah s.w.t. untuk menyebarkan syiar Islam atau menjalankan usaha dakwah bagi penyebaran agama Islam. Ketokohan baginda adalah tiada tolok banding pada kaca mata musuh Islam ataupun pada sahabat dan umatnya. Beliau diberi gelaran Al- Amin (orang yang benar-benar dapat dipercayai) (Muhammad Abdul Wahhab, 2006, 47). Ketokohan Nabi Muhammad dan berita pengutusannya membawa ajaran yang mengEsakan Allah disebutkan di dalam beberapa kitab-kitab yang lain (Abdul Ahad Dawud, 1978; Muhammad Abdul Wahhab, 2006).

Ketokohan Nabi Muhammad bukan sahaja sebagai seorang dacie, tetapi juga merupakan seorang ketua negara, ahli perniagaan, panglima angkatan tentera, pakar strategik, dan pakar perunding yang utama. Ketokohan dan personaliti mulia yang ada pada Nabi Muhammad S.A.W, diikitiraf juga oleh pakar-pakar dan pengkaji terkemuka di dunia yang bukan beragama Islam. Apakah ciri-ciri yang pada Nabi Muhammad SAW sehingga beliau digelar pendakwah yang memiliki ciri dan sifat ‘the towering personality’? Baginda dapat disimpulkan mempunyai sifat yang begitu terpuji dan cemerlang dalam segala aspek yang perlu ada pada diri seseorang dai’e. Kaum muslimin wajib mengetahui kedudukan Rasul yang mulia kerana manusia berhukum kepada Al-Quran yang diturunkan kepadanya, dan berhias diri dengan akhlaknya. Rasulullah SAW memiliki sifat-sifat mulia berikut ; tabligh, amanah, fatanah dan sifat kepatuhan dan penyerahan diri pada Allah Taala yang total.

Timbul persoalan, mampukah para dai’e hari ini memiliki ciri-ciri dan sifat-sifat yang ada pada model ideal di atas? Tidakkah tuntutan dan kaedah dakwah kini telah berubah kerana tuntutan masa dan zaman yang telah berubah? Jika diteliti secara mendalam, ia adalah sesuatu yang luar biasa untuk para dai’e masa kini untuk memiliki ciri-ciri dan personaliti seperti Rasulullah SAW. Walau bagaimanapun adalah diyakini, bahawa ciri-ciri umum yang berkait dengan kompetensi din seorang dai’e adalah boleh dimiliki oleh setiap dai’e. Ciri-ciri personaliti unggul itu, dapat dipecahkan kepada empat aspek yang utama iaitu dari aspek jasmani atau fizikal, emosi atau kawalan perasaan, rohani atau keagamaan dan intelek atau penguasaan ilmu pengetahuan dan kepakaran.



0 comments: