Sabtu, 3 Oktober 2009

Al-ZAWQ DAN KEPENTINGANNYA DALAM DAKWAH 3

HUBUNGAN DAKWAH DENGAN ILMU KEMASYARAKATAN

Objektif utama dakwah ialah supaya sasaran menerima apa yang disampaikan kepadanya. Oleh itu, dakwah memerlukan metod. Jadi metod dakwah berhubung rapat dengan ilmu kemasyarakatan, terutama ilmu-ilmu cara mempengaruhi masyarakat. Terdapat dua bidang ilmu kemasyarakatan yang membicarakan secara khusus tentang cara mempengaruhi masyarakat, ilmu-ilmu tersebut ialah ilmu komunikasi dan psikologi.

5.1 Komunikasi Dan Kaitannya Dengan Dakwah
Komunikasi berasal dari perkataan inggeris (communication) dan dalam penggunaan biasa berarti perhubungan atau sesuatu perkara yang disampaikan bagi ahli komunikasi, perkataan komunikasi di ertikan dengan penyampaian pengertian daripada seseorang kepada pihak lain, dengan menggunakan lambang-lambang mengikut proses-proses tertentu.
Abdul Aziz Mohd Zain dalam Bukunya “Pengantar dakwah Islamiyah” menyatakan

berdasarkan ta’rif dakwah dan komunikasi secara lahirnya tidak ada perbezaan antara kedua-duanya. Apa yang boleh membezakan antara kedua-duanya ialah tentang maklumat yang ingin disampaikan, kerana dakwah menyampaikan maklumat tentang islam sedangkan komunikasi menyampaikan apa sahaja maklumat yang difikirkan perlu
.
Di lihat dari sudut lain, komunikasi terbahagi kepada dua:
1. Komunikasi perseorangan
2. Komunikasi dalam kelompok

Dari sudut pengaruh, kedua-dua komunikasi ini mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Komunikasi perseorangan atau hubungan peribadi, sehingga sekarang di anggap komunikasi yang paling banyak membawa kesan dan paling baik untuk mencapai matlamat komunikasi dakwah dan diayah, kerana hubungan bersemuka boleh menyelesaikan banyak masalah, seperti kepercayaan, ketidakfahaman dan perbincangan.

5.1.1 Keistimewaan Komunikasi dakwah

Komunikasi dakwah adalah satu bentuk komunikasi yang sangat istimewa kerana ia mengemukakan perkara hak dan kebenaran. Dalam hal ini Allah S.W.T menjelaskan:

وَبِٱلحَقِّ أَنزَلنَـٰهُ وَبِٱلحَقِّ نَزَلَ‌ۗ وَمَآ أَرۡسَلنَـٰكَ إِلَّا مُبَشِّرً۬ا وَنَذِيرً۬ا


Maksudnya : dan kami turunkan (al-Qur’an) itu dengan kebenaran, dengan itu ia turun membawa kebenaran (surah al-isra’:105)
Ayat ini menerangkan bahawa tujuan hubungan dalam Islam ialah menyampaikan perkara yang hak dan benar, selain itu keistimewaan komunikasi dakwah ialah uslubnya yang indah dan jelas, persembahan dan penyampaian yang kena pada waktunya. Benar, terikat dengan akhlaq yang tinggi, membawa tarikan dan mengelakkan kejemuan, menyeluruh pada hal-hal yang menjadi keperluan manusia dan matlamat yang ingin dicapai dari tujuan komunikasi itu adalah tinggi dan mulia.

5.2 Psikologi Dan Kaitannya Dengan Dakwah

Sementara dari sudut psikologi pula perkataan psikologi juga berasal dari bahasa inggeris yang berarti ilmu yang mengkaji jiwa atau fikiran manusia. Perkataan tersebut dipakai dalam bahasa melayu dengan maksud yang sama. Bagi ahli psikologi, psikologi hari ini ditakrifkan sebaga satu kajian yang saintifik tentang jiwa dan tingkah laku manusia.
Ilmu psikologi mempunyai objektif tertentu, iaitu:
a. Pendedahan tingkah laku
b. Memahami tingkah laku manusia
c. Membuat ramalan terhadap seseuatu kejadian tingkah laku
d. Mempengaruhi tingkah laku manusia untuk perubahan dan penyesuaian demi kebaikan.

Dengan itu kepentingan ilmu psikologi ialah untuk mengetahui jiwa manusia supaya senang dipengaruhi dan diperbaiki. Ini kerana melalui ilmu psikologi, seseorang itu dapat mengetahui jiwa orang lain dan bagaimanakah cara mempengaruhi, samaada secara direct atau indirect. Melalui ilmu ini seseorang itu dapat mengetahui peringkat-peringkat jiwa manusia berdasarkan umur, kedudukan dan suasana. Dilihat dari kepentingan ilmu psikologi ini dapat kita kaitkan dengan gerak kerja dakwah yang mana bertujuan mengubah pemikiran dan sikap seseorang supaya selaras dengan kehendak tuhan, maka dapat disimpulkan bahawa hubungan antara ilmu dakwah dan ilmu psikologi ini mempunyai hubungan yang sangat rapat.
Dr.Yusof al-Qardawi menjelaskan bahawa yang dimaksudkan dengan ilmu psikologi disini ialah ilmu psikologi yang berdasarkan pengalaman dan kajian percubaan. Ilmu psikologi bentuk ini akan member faedah kepada pendakwah, setidak-tidaknya dalam hal sebagaimana berikut:
a. Ia menerangkan tanda-tanda dan hasil-hasil yang berfaedah kepada iman dan penghayatan agama seseorang
b. Ia menolong untuk memahami dalil-dalil agama dan tasir-tafsir yang sesuai dengan akal semasa
c. Ia boleh menambahkan maklumat untuk memahami rahsia hukum-hukum syarak yang boleh membawa kepada penambahan iman
d. Ia menolong pendakwah memahami jiwa sasaran, penumpuan mereka dan cara mempengaruhi jiwa mereka dengan lebih mudah.

Pemerhatian psikologi terhadap sasaran dakwah sebenarnya merupakan suatu perkara yang sangat penting agar dakwah yang disampaikan dapat meresap dan diterima oleh sasaran serta di amalkannya degan senang hati dan yakin. Dengan ini dapatlah disimpulkan bahawa ilmu psikologi adalah sangat tinggi di dalam dakwah islamiyah kerana ia berhubung rapat dengan metod dakwah dan kedua-duanya menjadi satu gandingan yang rapat. Terdapat ramai di kalangan pendakwah atau usaha-usaha dakwah yang terasa janggal untuk sesuatu sasaran. Manhaj yang digunakan dalam dakwah bagi golongan ini, samaada berhubung dengan isi, bentuk persembahan, saluran dan sebagainya boleh meliarkan sasaran atau paling tidak tiada daya tarikannya. Akibatnya, terdengar tuduhan-tuduhan yang dilemparkan oleh sesetengah sasaran bahawa pendakwah itu tidak tahu psikologi.
Sangat benar firman Allah S.W.T dalam menjelaskan sikap terpuji Rasulullah S.A.W sebagaimana yang di gambarkan di dalam surah al-Ahzab ayat 21:

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِيْ رَسُوْلِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُوْا الله وَالْيَوْمِ الأَخِرِ


Bagaimana dalam kehidupan seharian rasulullah mengamalkan tingkah laku yang terpuji penuh dengan bentuk dan gaya psikologi, hal ini dapat di lihat dari lipatan sejarah, asas penting untuk berdakwah kepada orang yang bukan islam, iaitu mudah dan tidak menyusahkan. Dalam hal ini Nabi S.A.W berpesan kepada Muaz bin Jabal ketika ingin melaksanakan tugasnya di Negara Yaman dengan katanya :

يسروا ولا تعسروا، وبشروا ولاتنفروا


Maksudnya: permudahkanlah dan jangan lah memayahkan. Berilah khabar gembira dan janganlah meliar-liarkan.
Gambaran yang diberikan dalam hadits ini, menunjukkan betapa tingginya dasar islam dalam dakwah, kerana dapat menyelami jiwa manusia dengan daya motivasi dan daya meyakinkan. Pelaksanaan dasar tersebut akan memberi suatu rangsangan kepada sasaran untuk menerima kebenaran dakwah, kerana dakwah itu disampaikan dalam bentuk yang sesuai dengan jiwa manusia


0 comments: